Kőbányai droghelyzet: itt az ideje felvenni a kesztyűt!
2018. január 18. írta: Somlyódy Csaba

Kőbányai droghelyzet: itt az ideje felvenni a kesztyűt!

Itt az idő, hogy lépéseket tegyen drogügyben Kőbánya vezetése. Mivel több idő kell hozzá, első lépésként ideje alaposabban felülvizsgáltatni a csaknem egy évtizedes kőbányai drogstratégiát. A szinte naponta kipattanó drogos hírek jelzik, hogy valamit ebben nem jól tesz a kerületvezetés. Igaz, nem csak ebben nem tesz jót és jól…

A kezembe akadt a minap az egykor szebb időket is megélt, valaha az elfogulatlan tájékoztatás egyik szép példájaként létezett Kőbányai Hírek aktuális száma (a lap ma a kerületi – és országos – fideszlózungok gyűjtőhelye, a Párt és polgármester helyi szócsöve).

Nem volt nehéz nem észrevenni, hogy a lap olyan témákra is reagált – nyilván irányítottan, merthogy a laptulajdonos feltehetően „él” a „komolyan veendő témajavaslat” lehetőségével –, amelyek vagy az országos médiában kaptak nagy hangsúlyt, vagy én hoztam szóba.

A lap hosszasan ecseteli a közbiztonság szuper voltát – amit szinte naponta lehetne „árnyalni” –, és mellékesen kitér az általam hosszú ideje feszegetett, a kerületet eluraló drogproblémára. Utóbbival csak az a gond, hogy éppen azt nem taglalja a lap, hogy mindezért ki a felelős. Sőt, voltaképpen a felelősség áthárítása történt: mindenki (főleg a kerületvezetés) mindent megtesz, hogy a drogdílerek és a drogfogyasztók ne legyenek, ám hiába a nagy erőfeszítés meg a lelkesedés, ezek csak jönnek és csak itt vannak. Senki nem tehet semmiről – nyilván akkor a Soros György bűne ez is…

Mivel nem látom, hogy valamit a polgármester és vezetőtársai ténylegesen akarnának tenni tárgyalgatáson és szavakon kívül, a kőbányai lakosok hosszú távú biztonsága érdekében javaslatokkal állok elő.

Elsőként – mivel hosszabb időt vesz igénybe – az önkormányzat 2009-es drogstratégiáját javaslom felülvizsgálni. Ami kapcsán évente költ is a kerület: igaz, nagyon töredékét annak, mint pl. magára a Kőbányai Hírekre (ami 80 millió, a múlt hét óta +40 millió 2018 végéig).

Az alapvetően helyes elgondolásból született kőbányai önkormányzati drogstratégia – mint már jeleztem – 2009-ben íródott, és ugye az abban foglaltakat feltehetően alaposan felülírta az idő. A javaslattételt megelőző kutakodásom után kiderült, hogy időközben készült egy másik, egyelőre nyilvánosan elérhetetlen, 2015-ös keltezésű szakmai drogstratégia is, ám valójában annak igazából hiányzik a kutatási alapja és lényegében semmi új nincs benne. És ez a 2015-ös anyag a képviselő-testület elé sem került – elvileg azért, mert „jogszabályi kötelezettség nincs rá”.

Azaz: 2009 óta – amit tehát még az előző, baloldali többségű képviselő-testület hagyott jóvá – érdemben a témával nem foglalkozott a 2010 óta regnáló fideszes többségű testület. Itt ugye megint vissza lehet kanyarodni a felelősség kérdéséhez, hogy az azóta előkészítetlenül meghozott és meg nem hozott intézkedések együttes hatása vezetett a droghelyzet lassan kezelhetetlenségéhez.

A következő hetekben, elsőként a hivatali szolgálati utat betartva tehát arra teszek javaslatot, hogy a képviselő-testület készíttessen átfogó, komplex kutatást a kerületi droghelyzetről, és arra alapozva vizsgáltassa felül az aktuális drogstratégiát, de inkább alkosson egy teljesen újat, belefoglalva a kiúthoz vezető megoldásokat, intézkedéseket is. Ha a VIII. és a IX. kerület képes volt új önkormányzati drogstratégiát alkotni, illetve „kezelésmódot váltani”, akkor Kőbányának is meg kell tennie. Pláne úgy, hogy az egyik alpolgármester „nem alpolgármesterként” éppen a múlt hónapban szerzett értékes tapasztalatokat ez ügyben a szomszédos Ferencvárosban tett hivatalos, baráti látogatása során…

Ha van közügy, ez az…

TÉNY+

A 2009-es elfogadott kőbányai önkormányzati drogstratégia
http://www.kobanya.hu/docs/kobanya/hu/news/171222.pdf?v=1856df0436791cd0680b13bd59ecbb52

Idézet a kőbányai 2015-ös szakmai drogstratégiából (nyilvánosan nem elérhető)

„A kerületi droghelyzetre vonatkozó naprakész, megbízható statisztikai adatok csak töredékesen állnak rendelkezésre, így a bűnüldözési adatokat, az Emberbarát Alapítvány kutatási adatait, és Addiktológiai Gondozójának betegforgalmi adatait, továbbá az országos adatokból levont következtetések jelentik.
Helyi drogfogyasztási szokásokról és egyéb adatokról a kezelést nyújtó szervezetek statisztikáiból, adat szolgáltatásaiból és az országos adatokból tudunk következtetni.”

A 2015-ös ferencvárosi önkormányzati stratégia
Csak összahsonlításképp - ott sem lett volna "törvényi előírás", hogy önkormányzati legyen a stratégia
http://www.ferencvaros.hu/bizhon/K/150319/08/66_15_M01.pdf